Lélekélettan Mentor Program

A Lélekélettan Mentor Program alapja az a felismerés, hogy a meggyőződésrendszerünk és a rendelkezésünkre álló pszicho-szociális erőforrások alapvetően befolyásolják és meghatározzák a pszichoszomatikus folyamatok kimenetelét.

Amennyiben sikerül ezeket a meggyőződéseket a megfelelő eszközökkel konstruktív irányba állítani, megteremtődik a sikeres gyógyulás alapja.

Ha megszerezzük a szükséges ismereteket, képességeket és tapasztalatokat, akkor a kiszolgáltatottság és tehetetlenség érzése enyhül, majd megszűnik. Ezzel elkerülhetjük, de akár meg is szüntethetjük a betegség elhatalmasodásából eredő krónikus állapotokat, valamint az egymást generáló, nehezen elviselhető állapotok ördögi köreit.

A Modern Orvostudomány és Pszichoszomatikus Megközelítés

A modern orvostudomány kifinomult kutatási és analitikai módszerei és technikái rámutattak és bizonyították, hogy komoly betegség esetén a belső pszichés erőforrások, az egészséges énrészek építése, támogatása és fejlesztése, valamint a társas támogatás elengedhetetlen a gyógyító erőfeszítések sikeréhez.

A gyógyítás fókuszát a betegségről és fájdalomról át kell helyezni a betegséggel és fájdalommal élő személyre. Az eddigi szomatikus megközelítési mód helyett a bio-pszicho-szociális megközelítésre kell áttérni, és ennek megfelelően komplex módon kell a terápiás programot kidolgozni.

Ez a megközelítés igényli az érintett személy aktív és elkötelezett közreműködését. Épít a beteg belső gyógyító kapacitására és erőforrásaira, amelyek egyéni erőforrás tanulással és gyakorlással fejleszthetők. Ezek az erőforrások közé tartozik a konstruktív és adaptív meggyőződésrendszer, énerő, énhatékonyság, pszichés rugalmasság és állóképesség, egészséges önértékelés, kompetencia érzés, pozitív testkép, valamint egy támogató közösség és társas támasz. […]

A GNM – Újmedicina és a Lélekélettan Mentor Program

A pozitív testkép és a gyógyuláshoz elengedhetetlen meggyőződésrendszer kialakításának kiemelkedő eszköze a GNM, azaz az Újmedicina tudásanyagának átadása. Fontos megjegyezni, hogy a Lélekélettan holisztikusan tekint az emberi egészségre, és így az Újmedicinát komplementer kiegészítő eszköznek tekinti a szakszerű és szükséges orvosi beavatkozások mellett.

A Lélekélettan Mentor Program Oktatási Tevékenysége

A Lélekélettan Mentor Program rendkívül komplex módon valósítja meg edukációs tevékenységét, amely három fő pillérre épül:

  1. Videós Tananyagok: Ezekben a videókban a hallgatók elsajátítják a pszichoszomatikus betegségek, valamint a bio-pszicho-szociális folyamatok törvényszerűségeit és összefüggéseit. A testi folyamatok összefüggéseit a GNM által feltárt természettörvények mentén tanítja. A bio-pszicho-szociális megközelítés szerint az egyén belső tájékozódási pontjai azok a belső tényezők és mechanizmusok, amelyek segítik az egyént a környezetében való eligazodásban és alkalmazkodásban. Ezek a belső tájékozódási pontok kölcsönhatásban állnak egymással, és együttesen befolyásolják az egyén viselkedését, egészségét és jólétét. A Mentor Program során a legújabb tudományos kutatási eredmények alapján történik ezeknek a tájékozódási pontoknak a kiépítése, amelyek konstruktív módon határozzák meg az egyén egészségét, jólétét és alkalmazkodóképességét.
  2. Kidolgozandó Kérdések és Feladatok: A kérdések a tananyag elsajátításának mértékére adnak visszajelzést, míg a feladatok segítenek felismerhetővé és alkalmazhatóvá tenni az elsajátított tájékozódási pontokat az egyén életében. A megélés és alkalmazás során szerzett tudatosított tapasztalatok építik, növelik és fejlesztik az egyén bio-pszicho-szociális erőforrás rendszerét.
  3. Kiscsoportos Találkozók és Személyes Konzultációk: Ezek a zárt, biztonságos, elfogadó és empatikus terek biztosítják a legteljesebb körű társas támogatást. A Lélekélettan Mentor Program különösen fontosnak tartja és hangsúlyozza, hogy az egyén gyógyítását holisztikus szemlélettel kell megközelíteni. Ennek lényege, hogy az orvostudomány mellett egyformán fontos szerepet kapnak a bio-pszicho-szociális erőforrásokat építő társtudományok, mint a mentálhigiéné, pszichológia, gyógytorna és alternatív gyógyászat. Ez a megközelítés integrálja a testi, lelki és szociális dimenziókat, lehetővé téve az egyén számára, hogy teljes körű támogatást kapjon gyógyulási folyamata során.

A Komplex Erőforrás-Rendszer Fejlesztése

A komplex erőforrás-rendszer fejlesztése által csökken a kiszolgáltatottság érzése, növekszik a pszichés rugalmasság, és erősödik a belső gyógyító kapacitás. Így az egyén képes lesz hatékonyan megküzdeni a stresszel és a betegségekkel. Az egyént bio-pszicho-szociális egységként komplementer módon kell tekintenünk, szükség esetén orvos, természetgyógyász, pszichológus, mentálhigiénikus, gyógytornász stb. összefogásával. […]

A Lélekélettan Mentor Program összekapcsolja a modern orvostudomány és a pszichológiai megközelítéseket.

Az elérhető tudásanyag és eszközök segítségével a program résztvevői képesek lesznek felismerni a betegség valódi okait és megszüntetni azokat. A pozitív testkép kialakítása és a meggyőződésrendszer konstruktív irányba állítása a gyógyító erőfeszítések sikerének kulcsfontosságú elemeivé válnak.

Belső Pszichés Erőforrások Fejlesztése

A program rámutat arra, hogy a betegnek nemcsak az orvosi kezelésre, hanem az egyén belső pszichés erőforrásaira is szüksége van. Az adaptív és konstruktív meggyőződésrendszer kialakítása kulcsfontosságú. Így a figyelem nem csak a betegségre, hanem a gyógyulásra és az eredményes fájdalommenedzsmentre irányulhat. A tanult tehetetlenséget a tanult leleményesség váltsa fel.

A Lélekélettan Mentor Program elkötelezett célja,

hogy a képzési folyamat során a fent említett élettani, pszichológiai és szociális ismeretekkel, képességekkel és kompetenciákkal gazdagítsa az egyén öngyógyító erőforrásait. Melyek által az eddig kezelhetetlennek érzett élethelyzetek megérthetővé, uralhatóvá és irányíthatóvá válnak.

Súlyos betegségek, fájdalmak, életviteli akadályokat képező egészségügyi és pszicho-szociális krízisek sikeres megoldásához szükség van társas támogatásra. A Lélekélettan Mentor Program edukációs programja során biztosítja a lehető legszélesebb körű és leghatékonyabb társas támogatást. A program folyamatos társas támaszt biztosít a résztvevőknek kiscsoportos és egyéni foglalkozások formájában. Közel 200 óra időtartamban, majd a program után is igény szerint. A program rugalmasan igazodik a résztvevők egyéni igényeihez és fejlődési üteméhez azáltal, hogy az egyéni- és kiscsoportos foglalkozásokon lehetőséget biztosít az egyéni különbségek és igények kifejezésére és megoldására.

A Program Közössége és Társas Támogatás

A Lélekélettan Mentor Program közössége egy biztonságos tér, ahol a résztvevők megoszthatják tapasztalataikat egymással. Az egymástól tanulás, a közös élmények és a csoportok támogató ereje egyedülálló lehetőséget ad arra, hogy minden résztvevő felismerje: nincsen egyedül a nehézségek közepette. Ez a közösségi érintkezés nem csupán emocionális támaszt, hanem konkrét gyakorlati segítséget is nyújt a mindennapi élet kihívásaival való megküzdéshez.

A program egyik kiemelkedő eszköze, hogy közreműködik és támogatja az egyéni fejlődési tervek készítését. Amelyek konkrét lépéseket és célokat tartalmaznak, igazodva a résztvevők egyéni igényeihez és üteméhez. A program szakemberei mindennapi elkötelezettséggel dolgoznak azon, hogy friss tudományos eredmények és bevált módszerek alapján nyújtsanak iránymutatást és személyre szabott támogatást. Az egyéni konzultációk és a csoportos foglalkozások során mindenki megélheti a folyamatos fejlődés és önmagával való megbékélés örömét.

A Belső Erőforrások Kialakításának Folyamata

A Lélekélettan Mentor Program célja, hogy az egyén önállóan is képessé váljon a szükséges bio-pszicho-szociális erőforrások kialakítására, fejlesztésére és növelésére. Van egy rendkívül fontos tény a Lélekélettan Mentor Programmal kapcsolatban: Nem tanít és alkalmaz hagyományos értelemben vett stresszkezelési, stresszoldási és egyéb technikákat. Ugyanakkor a program nem veti el a hagyományos technikákat, mint például meditáció, pozitív affirmációk, naplóírás stb. Csupán nem integrálja a Programba azokat, de szükséges esetben bátorítja a résztvevőket a személyiségüknek megfelelő technika megtanulására és alkalmazására.

Nagyon fontos, hogy nem a stresszt tanítja meg kezelni. Hanem olyan konstruktív belső tájékozódási pontokat (nézőpontok, meggyőződések, összefüggések, törvényszerűségek, normák stb.) ad, amelyek mentén erős és stabil belső bio-pszicho-szociális erőforrásokat épít (stabil identitás, egészséges önértékelés, énerő, énhatékonyság, képességek és kompetenciák stb.). Ezek birtokában az egyén már nem stresszként éli meg a kihívásokat, hanem megoldandó és megoldható feladatként. Így nem keletkezik stressz, amit kezelni kellene. […]

A belső erőforrások (például: önbizalom, stabil identitás, helyes énfogalom, énerő, pszicho-szociális kompetenciák, képességek stb.) építése a következő lépésekben történik:

  1. Megfelelő tájékozódási pontok átadása: Tudományos alapokon nyugvó konstruktív tájékozódási pontok (meggyőződések, normák, nézőpontok, bio-pszicho-szociális törvényszerűségek és összefüggések) átadása edukáció útján, alapos és szisztematikus információfeldolgozás mentén.
  2. Önmegfigyelés és önmonitorozás: Ezeknek a tájékozódási pontoknak az alkalmazása mellett megélni és gyakorolni a hétköznapi élethelyzeteket és társas interakciókat.
  3. Sikeres megoldások: A konstruktív tájékozódási pontok mentén megélt élethelyzetek sikeresebb megoldásokat eredményeznek, mint korábban.
  4. Tapasztalatok tudatosítása: Ezek a sikeres megoldások tudatos megfigyelésre, elemzésre és tudatosításra kerülnek.
  5. Pozitív tapasztalatok eltárolása: A pozitív tapasztalatok eltárolása az emlékezetben, amelyek később tájékozódási pontokká válnak.
  6. Új tájékozódási pontok kialakítása: Az így eltárolt új és pozitív tapasztalatok bővítik a tájékozódási pontok repertoárját. Módosítják a hasonló élethelyzetek észlelését pozitívabb attitűd kialakításával.
  7. Fejlődési spirál: A kibővített tájékozódási pont-rendszer mentén megélt hasonló élethelyzetek egyre jobb és sikeresebb megoldásokra vezetnek, amelyek még pozitívabb tapasztalatokat eredményeznek. Így kialakul egy fejlődési spirál, amely során egyre hatékonyabban, kompetensebben és magabiztosabban oldunk meg egyre több élethelyzetet.
  8. Végcél: Az élethelyzetek egyre konstruktívabb megoldásából fakadóan gyarapodnak képességeink, kompetenciáink, énhatékonyságunk és énerőnk. Így az egyén egyre magabiztosabbá, sikeresebbé, kiegyensúlyozottabbá és stabilabb identitásúvá válik.

A Program Pozitív Hatásai

Így növeli a Lélekélettan Mentor Program az egyén önbecsülését, énerejét, egyszóval építi és stabilizálja identitását és belső bio-pszicho-szociális erőforrás rendszerét.

A program pozitív hatásai közé tartozik, hogy a rákdiagnózis már nem jelent automatikusan halálos ítéletet. Mivel csökken a tehetetlenség érzés és bizonytalanság, csökken a szorongás, a halálfélelem, a düh és a depresszió kialakulásának esélye és mértéke, ami már önmagában is gyógyító erejű. Szembenézni a fájdalommal, valamint a pszichés és fiziológiai tűrőképességünk határaival ebből a nézőpontból könnyebb, és a határok is jelentősen kitolódnak.

Nagy mértékben csökken a kiszolgáltatottság és alárendeltség érzése. Lehet, hogy a szerepek átmenetileg átalakulnak, de az aktivitás és hasznosság elfogadható szinten megmaradhat. Mivel a beteg nem áldozati szerepben van, és a családi nézőpontrendszer is azonos, nem igényel együttérzést vagy sajnálatot. Csupán együttműködést, így nem terheli a családi energetikát. Ennek eredményeként a társas támasz nem csökken hosszabb betegség során sem, és nem alakul ki magány, elhagyatottság vagy a megnemértettség érzése.

A remény helyébe a bizonyosság és a képesség érzése lép, a betegség és a fájdalom helyébe pedig a gyógyulás és az egészség. A tanult tehetetlenséget a tanult leleményesség váltja fel.

>