Az egészség 3 fontos összetevője – nálad rendben vannak? » Lélekélettan

Az egészség 3 fontos összetevője – nálad rendben vannak?

Amikor a céljainkkal foglalkozunk, érdemes azzal kezdeni, hogy meghatározzuk, hogy egyáltalán mi az, ami igazán számít. Prioritásokat állítunk fel, mert mindent egyszerre nem érhetünk el, így a fontosabb dolgok meg kell, hogy előzzék a többit. Ilyenkor van egy fontos szabály: Az egészség mindig az első helyen áll. Ez teljesen logikus, hiszen egészség hiányában nagyon nehezen felelhetsz meg más életterületeken. Betegen nem tudsz hatékonyan dolgozni, a családodról gondoskodni, elmerülten alkotni - nagyjából semmit sem tudsz igazán jól csinálni, ha nincs rendben az egészséged.

Ennek ellenére sokaknál NEM az egészség áll az első helyen. Ennek persze megvan az oka. Ahelyett azonban, hogy alibit építenénk fel az egészségünk elhanyagolása védelmében, foglalkozzunk azokkal a tényezőkkel, amelyek segíthetnek bennünket abban, hogy megőrizzük egészségünket, vagy meggyógyuljunk, ha épp betegek vagyunk.

Az egészség három fontos összetevője

Kapásból rávágnám, hogy a megfelelő étkezés, a kellő mozgás és elegendő alvás a legfontosabb, de hagyjuk ezeket most. Nézzünk három másik fontos dolgot, amely kevésbé ismert, márpedig legalább akkora jelentőséggel bír. Néha ugyanis jó kilépni a megszokott keretek közül, és új nézőpontokat állítani fel. Az új szemléletmód ugyanis kimozdíthat abból a régi kerékvágásból, ami talán biztonságosnak és kényelmesnek tűnik, hosszú távon azonban nem oda vezet, amit ideális jövőbeli állapotnak nevezhetnék. Kezdjük azzal, ami nem csupán az egészségünk szempontjából bír nagy jelentőséggel.

Tudatosság

A tudatosság azt jelenti, hogy ahelyett, hogy hagynád az életed eseményeit magától alakulni, te magad veszed kezedbe a kormánykereket. A "majd csak lesz valahogy, hiszen mindig van valahogy" állapotából el kell jutnod a "nézzük csak, mit tehetünk, hogy jobb legyen" hozzáálláshoz.

Ehhez először is nyitva kell tartanod az érzékszerveidet, és észrevenni, hogy vajon minden rendben van-e az egészségi állapotoddal. Sokan pont ezt hibázzák el. Nem figyelnek fel a fáradtságra, a kisebb problémákra, a hónapok vagy évek óta fennálló kellemetlenségekre, hanem hagyják a dolgokat csak úgy megtörténni. Én nem hiszek Murphy törvényében, de egy kis módosítással igazat adok neki. Én úgy fogalmaznám meg: Ha hagyjuk a dolgokat tönkremenni, akkor azok tönkre is mennek. Ez szinte törvényszerű. 

Ha az autó elkezd csörögni, zörögni és nyikorogni, tudjuk, hogy ez nincs rendjén. Minél tovább húzzuk, halogatjuk a szerelő meglátogatását, annál nagyobb az esély, hogy totálisan lerobban a verda.

Az egészségnél ugyanígy van ez, épp ezért nagyon fontos a tudatosság. Ha figyelsz a testedre, ha észreveszed az apró jeleket is, akkor felismerheted, hogy nem a megfelelő irányba tartasz.

Van egy másik nagyon fontos vonatkozása a tudatosságnak. Ha komolyabban is utánanézel a dolgoknak, és nem elégszel meg egy egyszerű megállapítással (pl. hónapok óta fáj a fejem), akkor okokat és következményeket is kereshetsz.

Okok

Mi vezetett ide? Mit csinálhattam "rosszul", ami ezt okozta? Minek "köszönhetem" a betegséget?

Ha képes vagy feltárni az okokat, akár a probléma megoldásáig is eljuthatsz. Ha a cigaretta és a stressz miatt fáj a fejed, mindkettő mennyiségét csökkentheted az életedben.

Következmények

Szintén hasznos kérdés lehet, hogy vajon mi fog történni, ha ez az állapot nem változik. Felejtsd el a "stagnálást". A dolgok sosem állandóak, ami nem javul, az romlik. Mi fog történni, ha nem oldod meg a problémádat? Hogyan befolyásolja ez életed egyéb területeit?

A kérdések mindig sokat segítenek, de csak akkor, ha felteszed azokat magadnak, és meg is válaszolod őket. De nem vagy egyedül. A tudatosság ugyanis együtt jár a TANULÁSSAL.

Tanulás

A tudatosság tudáshoz vezet.

A tudás új információ számodra. Ilyen tudást ad többek között az Újmedicina. Tisztában leszel a betegséged természetével, magyarázatot találhatsz rá. Ha tudod azt, hogy nem "csak úgy" lettél beteg, hanem minden okkal történik, akkor megszabadulhatsz egy igen veszélyes dologtól: a félelemtől. A tudatosság így elvezethet a megnyugváshoz.

Ehhez azonban szükséges még egy fontos összetevő.

Felelősség

Sajnos az élet számos területén nincs helyén az emberi felelősség. Gondolhatunk igen egyszerű, hétköznapi esetekre is. Egyik gyerek sem pakol el maga után, ha eszik, mert azt mindig valaki más csinálja meg. Nem foglalkozom azzal, hogy nincs munkám, mert a szüleimmel élek, ők majd eltartanak. Ami nem az én dolgom, azt hagyom, mert sokkal kényelmesebb, ha valaki más cipeli ezeket a terheket.

Az egészségnél ez - talán pont a tudatosság hiánya miatt - még jobban előtérbe kerül. Sokan úgy érzik, hogy nincs beleszólásuk egy-egy betegség alakulásába, mert fogalmuk sincs, mit kell tenni vele. 

Hálásak lehetünk az orvosoknak, aki viszont tudják, mit kell tennünk a gyógyulásunk érdekében. Ők gondoskodnak rólunk, megmondják, mit tegyünk, felírják az orvosságot, elvégzik a műtétet. Ez így helyes, és legtöbbször elvezet a megoldáshoz. Sajnos azonban ezen az úton is belefuthatunk két problémába.

Az egyik, amikor az orvos a legjobb tudása és igyekezete ellenére sem tud segíteni. Ő sem mindenható, és az orvostudomány - bármennyire fejlett is -, a mai napig számon tart "gyógyíthatatlan" betegségeket, és az is lehet, hogy bizonyos betegségeket egyszerűen nem tud megfelelően kezelni. 

Ha ebben az esetben is az orvos vállán hagyjuk a felelősséget, akkor sajnos egyedül maradunk a bajban. Ez rendkívüli bizonytalanságot eredményez az életünkben. A tudatosság azonban nem érhet itt véget. Épp ezért nagyon fontos, hogy miközben számíthatsz az orvosok segítségére, a felelősség MINDIG a tiéd lesz. Te döntöd el, mit teszel. Bizonyos fokon azt is te döntöd el, miben hiszel. Ha valaki nem tud egy betegséget meggyógyítani, akkor SZÁMÁRA az egy gyógyíthatatlan betegség. Tartsd észben, hogy mindig te vagy az irányító. A te egészséged a te felelősséged.

Van egy másik probléma még az orvosi segítséggel - de ez igazából a saját viselkedésedből fakad: Ha el sem mész hozzá.

Cselekvés

Az emberek sajnos nem mindig találják meg az elmélet és a gyakorlat között a megfelelő egyensúlyt.

Az egyik hiba, amikor túlagyalják a dolgokat. Mindent ezerszer végiggondolnak, alaposan megfontolják a lehetőségeket, nem hamarkodnak el semmit. Alszanak még rá egyet. Meg még egyet. És aztán még százegyet. Az agyalás átmegy halogatásba, a halogatás pedig  cselekvés teljes hiányába.

A másik szélsőség, amikor különösebb gondolkodás nélkül belevágnak dolgokba. A meggondolatlan döntések ritkán vezetnek jó eredményre. A következményekkel előbb-utóbb szembesülnek, de folytathatják ugyanúgy, ész nélkül.

Nyilvánvaló, hogy az arany középút vezet eredményre. A tudatosság az első lépés, de ha itt megállunk, akkor semmi sem fog történni, maximum annyi, hogy rendkívül tudatosan toporgunk egy helyben. 

Van, amikor már jó ideje tudjuk, hogy mit KÉNE csinálni.

  • Abba kéne hagyni a dohányzást.
  • Többet kellene mozognom.
  • Nem kéne már annyit zabálnom.
  • Meg kéne mutatnom a hátamat az orvosnak.
  • Kéne már egy szemüveg.

A valódi feladat ennél sokkal egyszerűbb. El kéne jutni a KÉNE állapotából a CSELEKVÉS állapotába.

Mindig van valami, amit tehetsz az egészségedért. Mindig te vagy az irányító, nálad van a labda, te következel.

Most is te következel.

Mit is fogsz csinálni?

Szűcs Tibor
 

>